top of page

Wat te doen tegen stress?

5 manieren om je minder gejaagd en angstig te voelen.


Stel je voor; Een maandagochtend, je moet op tijd op je werk zijn, want er is een belangrijk overleg.  Je kinderen hangen aan je been, ze willen ontbijt en ondertussen vraagt je man waar de kwark is. “Die heb je gisteren toch nog gekocht?”.  Of het is zaterdagochtend, je bent iets te laat opgestaan, je kind moet naar de voetbal en je andere kind moet werken. Allebei willen ze eten en vragen ze je waar hun spullen zijn. Terwijl je boterhammen staat te smeren, voel je de hoofdpijn opkomen. Voor je het weet spring je uit je vel, sta je te schreeuwen en ineens lopen de tranen van onmacht over je wangen.


Help! Deze stressgevoelens kun je nu helemaal niet gebruiken.


Gele stressbal waarop je je agressie kwijt kunt als je gestrest bent.
Stressbal poppetje - Helpt dit echt stress gevoel te verminderen?

Hoe herken ik de spanning van stress?


Stressgevoelens kunnen op verschillende manieren zichtbaar worden. Deze kunnen fysiek of mentaal zijn en zie je vaak terugkomen in je gedrag of de manier waarop je  geconcentreerd (of niet) activiteiten kunt uitvoeren.


Heb je veel spanning in je nek of schouders? Voel je je voortdurend vermoeid en heb je moeite om in slaap te vallen? Sommige mensen hebben zelfs hartkloppingen?  Ze ervaren een snelle of onregelmatige hartslag in hun borstkas. Dit zijn allemaal lichamelijke en voelbare symptomen van stress. Vaak herken je stress ook in verandering van je zijn oftewel van je gedrag. Ineens voel je je geïrriteerd of boos, vaak uit zich dit in prikkelbaarheid en snauwen richting de mensen die je het meeste liefhebt.  Ineens heb je geen controle meer, je voelt je overweldigt.


Herken jij dit? Soms wordt je ineens wakker en heb je een ongerust gevoel, je voelt je angstig, alsof er iets niet goed is. Je kunt niet goed omschrijven wat het is, maar het maakt je bang, verdrietig of hopeloos. Daardoor val je moeilijker in slaap en kom je in een vicieuze cirkel van onmacht terecht.  Door slaapgebrek kun je je moeilijker concentreren, vergeet je sneller dingen en ga je overmatig piekeren. Door dit overmatig piekeren, kun je je pessimistisch gedachten niet loslaten en voel je je energie steeds verder wegzakken.



Jongetje dat boos schreeuwt en zijn frustratie uit vanuit een speeltoestel met touwen.
Hoe komt bij jouw je stress tot uiting?


Waarom is het verminderen van spanning belangrijk?

We voelen allemaal dat spanning niet goed voor je is. Een klein beetje spanning is prima, dit geeft je focus en maakt je helder van geest. We maken cortisol aan, dit hormoon helpt ons als we bijvoorbeeld die belangrijke presentatie hebben of als we ineens moeten uitwijken voor een auto.  Onze reactie komt vanuit ons onderbewuste en is nodig om ons in veiligheid te brengen. Het is een overlevingsmechanisme. Alleen dit overlevingsmechanisme is niet nodig als we ons druk maken om die hypotheek, die nieuwe baan, de vakantie of zelfs onze bruiloft. Het helpt ons niet te overleven, sterker nog vaak zorgen al deze relatief kleine dingen ervoor dat ons coritisol gehalte continu hoog blijft en dat is ongezond. Langdurige stress heeft een heleboel negatieve gevolgen voor onze fysieke, mentale en emotionele gezondheid.


Stressgevoelens die te lang pieken kunnen hartziekten ontwikkelen, maar ook hoge bloeddruk, diabetes en andere gezondheidsproblemen veroorzaken. Het verzwakt bijvoorbeeld ons immuunsysteem.  Je hebt meer kans op een burn-out of depressieve gevoelens.


Kortom minder stress verhoogt je levenskwaliteit en kan voor een langere levensduur zorgen.


Een man met een bordje waarop staat: HELP
Help mij stress te verminderen

5 mogelijkheden om spanning te verminderen en een burn-out te voorkomen.

Dat onrust en gejaagdheid niet goed voor je zijn, weten we allemaal. Daarvoor hoef je deze blog niet te lezen. Belangrijkste vraag is, wat kunnen wij doen om een burn-out of zelfs depressie door stress te voorkomen? Of de kans erop te verminderen?


1)      Regelmatige lichaamsbeweging;  

Echt… dan bedoel ik niet dat je ineens moet inschrijven voor een marathon of dat ik je elke dag in de sportschool wil zien. Beweging kun je ook integreren in je dagelijkse activiteiten. Neem op je werk de trap ipv de lift, loop of fiets naar die winkel in de buurt of neem een hond. Dat laatste is natuurlijk een grapje, maar helpt je zeker om elke dag te wandelen en een huisdier heeft een hoog knuffelgehalte. Door beweging en knuffelen worden endorfines (gelukshormoon) aangemaakt.  Het woord geluk zegt het al, door deze hormonen voel je je beter en het vermindert de perceptie van pijn. Elke vorm van sport, meer of minder intensief, kan helpen bij het verlagen van alle vorm van spanning.  Door de beweging maak je ook nog eens het hormoon endorfine aan, deze werkt als een natuurlijke pijnstiller.


2)      Meditatie en ademhalingsoefeningen:  

Nu hoor ik je denken, komt ze weer….  met haar meditatie. “Ik heb de tijd er niet voor.” “Ik kan mijn hoofd niet stil krijgen, dus meditatie is niets voor mij.”  Geen tijd is geen prioriteit. Wil je echt wel aan je mentale gezondheid werken? Zo niet, stop dan maar met lezen. Wel? Download hier mijn gratis meditaties; ademhaling. Dan heb je direct 2 vliegen in 1 klap. Deze meditatie zorgt voor een rustige ademhaling, waarbij je vooral op je uitademing mag letten. Maak deze langer dan je inademing, dit zorgt er namelijk direct voor dat er een signaal naar je centraal zenuwstelsel gaat. Dit signaal zegt dat het veilig is en dat je niet alert hoeft te zijn. Lichaam en geest mogen ontspannen. Daarnaast zorgt de meditatie ervoor dat je de aanwijzingen volgt, daarmee kunnen je gedachten niet afdwalen. Echt als je begint en nog weinig ervaring hebt met meditaties, raad ik altijd aan om een begeleide meditatie te doen. Je hoeft niet een half uur in algehele stilte te gaan zitten. Zelfs de geoefende meditatiebeoefenaar heeft daar soms nog moeite mee. Gewoon lekker beginnen met visualisaties en laad je door een fijne stem meenemen en begeleiden naar rust en ontspanning. Probeer het gewoon eens, 15 minuten per dag. Wat is dat nu? Sta gewoon 15 minuten eerder op en laat je wekker niet snoozen. Dit is ook beter tegen hartkloppingen, want dat gezoem van de wekker doet echt niet goed voor je hart.


Klik even door dan vind je 3 gratis producten tegen stress



3)      Hobby’s en ontspanning:

Neem de tijd voor activiteiten waar je blij van wordt. Maak een lijstje voor jezelf met energiegevers en energievreters. Zorg dat je aan het eind van de dag meer energiegevers dan energievreters hebt mogen doen.  Ik raad je aan om zelfs zoveel mogelijk energievreters van je agenda af te halen. Soms kan dat niet, dat besef ik me, wellicht kun je ze uitbesteden of samen met iemand doen, zodat het toch nog een leuke activiteit wordt. Plan je agenda per dag niet te vol, dan zul je zien dat je elke dag ook de mogelijkheid hebt om energiegevers in te plannen. Zelfs op momenten dat je heel druk bent, mag je dan van jezelf even iets doen dat je energie geeft. Heerlijk daar krijg je een enorme positieve boost van.  Enerzijds maak je het geluk hormoon dopamine aan, omdat je jezelf zo waardeert voor het harde werken.  Aan de andere kant maak je serotonine aan, omdat je je zelf ook nog eens beloond met iets waar je energie van krijgt.


4)      Familie en vrienden – je sociale steun

Een ander geluk hormoon wordt ook wel het “knuffelhormoon” genoemd. De naam zegt het al; dit hormoon wordt vrijgegeven tijdens knuffelen, aanraken of een andere vorm van fysiek contact.  Je sociale omgeving kan dan ook een buffer zijn tegen stress. Het praten over dingen, het uiten van je emoties en echt voelen zorgen voor verbinding. Verbinding zorgt voor genegenheid, en draagt bij aan gevoelens van geluk, tevredenheid en steun.  Zoek dan wel vrienden en familie uit die dienen als energiegever. Dus leg de blog weg en zoek even iemand op om te knuffelen. Houd .zo lang vast totdat de andere pas loslaat. Probeer het maar eens.


5)      Professionele hulp;

Als de stress je teveel wordt en je alle tips al gevolgd hebt. Dan is er niets frustrerender dan dat je het gevoel hebt, dat het allemaal niet werkt.  Dit is het moment (mag ook eerder hoor) waarop je professionele hulp mag gaan zoeken. Afhankelijk van de ernst van de situatie kan dat een psycholoog of bijvoorbeeld een coach zijn.  Helaas zijn er in Nederland lange wachttijden voor psychologisch hulp, soms is het dan fijn om een luisterend oor te hebben en hulp bij een coach te zoeken. Hij of zij kan je helpen met een stuk begrip en handvatten om je in de basis te helpen. Er zijn verschillende coaches met verschillende expertise. Lees je goed in en kijk wat jou aanspreekt. Het is vooral belangrijk te voelen waar je veilig mag zijn om jouw kwetsbaarheid te tonen. Daarnaast zal de coach de expertise en de tools moeten hebben om jou echt met je trauma, verdriet, verlies, burn-out of depressie te helpen. Mocht je op zoek zijn naar iemand die je kan helpen met het verlagen van jouw stress en je denkt dat ik je kan helpen?  Contact me met "stressblog" en ik heb iets leuks voor jou.


Kleurplaat voor volwassenen met kleurtjes
Tekenen een ander soort meditatie

Conclusie; wat helpt tegen stress?


Stress is een onvermijdelijk deel van het leven. Stress zorgt voor bescherming en focus, maar teveel is niet gezond. Belangrijk is hoe we met stress omgaan. Door bewuste keuzes te maken en effectieve technieken in ons dagelijkse leven te integreren, kunnen we ons stressniveau verlagen. Bijkomend voordeel is dat we daarmee blokkades in ons lichaam voorkomen en onze algehele gezondheid en welzijn kunnen verbeteren.


Als coach moedig ik je aan om de 5 tips die ik hierboven heb besproken, toe te passen en te experimenteren met wat voor jou het beste werkt. Of het nu gaat om ademhaling, iets meer bewegen, weet dat elke kleine stap al bijdraagt aan jouw veerkracht en een evenwichtiger, stressvrijer leven.


Onthoud het is een proces , soms val je en dan sta je weer op. Het is oke.  Vergeet niet dat je het niet alleen hoeft te doen. Hulp zoeken bij een coach of therapeut kan je de extra steun en begeleiding bieden die je nodig hebt om je stress effectief te beheren. Wil je advies van mij, schroom dan niet contact met mij op te nemen. Mijn netwerk is groot, ik kan je altijd doorverwijzen naar de juiste dienstverlener.


Jouw welzijn staat centraal, investeer in jezelf, want echt, jij bent het meer dan waard.

In liefde,

 

Flory-Anne

Coach in Beweging

Samen bewegen naar jouw doel



 

Bình luận

Đã xếp hạng 0/5 sao.
Chưa có xếp hạng

Thêm điểm xếp hạng
bottom of page